Káva a cvičení – jde to vůbec dohromady?

Zajímá vás, zda je vhodné pít kávu, pokud se snažíte sportovat a zlepšovat svůj výkon? Káva je nejprodávanějším přírodním a legálním stimulantem na světě. Prospívá, nebo se pro sportovce vůbec nehodí?

Hlavní účinnou látkou, pro kterou kávu milujeme, je kofein. Obsahuje ale také antioxidanty, nezbytné pro naše zdraví. Nejprve je třeba říct, jaké jsou účinky kofeinu. Každý jedinec je na něj jinak citlivý, někomu stačí trocha kávy a cítí nervozitu, úzkost a nadměrnou vzrušivost, jinému zase nic neudělá ani několik šálků denně. Kofein je stimulant centrálního nervového systému, který zrychluje srdeční činnost, zvyšuje odbourávání tuků, rozšiřuje některé tepny, působí jako diuretikum a zvyšuje kyselost žaludku. Zkrátka organismus připraví na lepší výkon. Bohužel poměrně rychle na něj vzniká tolerance.

7 dní ZDARMA v ženském fitness Contours

Prospívá, či škodí?

Odborníci se dodnes nemohou zcela shodnout, zda káva prospívá či škodí. Dříve byla ale považována za většího strašáka. Výzkumy totiž nebraly v potaz i další aktivity silných „pijáků“ kávy, jako je třeba velmi vysoká fyzická aktivita, nedostatek spánku nebo kouření. S pitím kávy se spojovala i dehydratace. Je pravda, že působí diureticky, zvýšené močení se dá ale vyrovnat vyšším příjmem tekutin. Samozřejmě nic se nemá přehánět. Není dobré pít kávy moc, nebo si ji dochucovat velkým množstvím cukru a smetany. Pití kávy u některých lidí může poněkud zvýšit hladinu cholesterolu nebo zvýšit tlak, může působit negativně na spánek a je to nápoj mírně návykový.

Jak je to s dávkami kofeinu

Jeden šálek kávy vám dodá od 70 do 150 mg kofeinu. Záleží na tom, o jaký typ kávy se jedná a jak je silná. Kofeinové tablety většinou obsahují přibližně tolik kofeinu, jako 1 až 1,5 šálku kávy. Dejte pozor, při dávkách 400 až 800 mg se mohou objevit nepříjemné účinky jako podrážděnost, nervozita, hyperaktivita nebo třes rukou. Je to ale velmi indiviuální.

Káva před a po cvičení?

Výzkumy dokázaly, že káva dokáže výrazně zvýšit výkonnost při cvičení. Šálek kávy před výkonem tělo nastartuje, a výkon se zlepší až o 15 procent. Káva se hodí také po cvičení pro rychlejší regeneraci. Vědci doporučují vypít kávu asi jednu hodinu před cvičením, aby se stihl účinek kofeinu dostavit. Kromě kávy je vhodný třeba i černý nebo zelený čaj. A pokud ani jednomu z těchto nápojů neholdujete, nebo pro vás nejsou příjemné před cvičením, zkuste kofeinové tablety. Někomu tato forma vyhovuje lépe, než ta tekutá. Kofeinové tablety neocení pouze sportovci, ale třeba i lidé pracující na směny nebo ti, které čeká dlouhá cesta autem.

Ve sportu se využívá především efekt stimulační a také zrychlené odbourávání tuků. Mnoho výkonnostních sportovců nebo kulturistů pije kávu nebo čaj, aby si dodali energii. Zejména krátce před soutěží, kdy jsou sportovci na přísné dietě, se stimulace hodí.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>