Pilates a cvičení na podložce

V minulém článku o metodě Pilates jste se mohli dočíst o jejich základech, vzniku a taky o různých výhodách, které pravidelné cvičení této úžasné metody přináší. Co však konkrétněji Pilates představuje, jakých principů je třeba dodržovat, aby se výsledky opravdu dostavily, se podíváme dnes. A speciálně se zaměříme na verzi metody – Pilates na podložce.

Cvičení Pilates na podložce nebo na „zemi“, jak se ji někdy říká, je v naší zemi nejznámější a troufám si napsat, že se dá v každém koutě naší republiky najít fitness studio, kde se Pilates na podložce praktikuje. Důvod vzniku cvičení Pilates na podložce velmi názorně popsala velká Pilates legenda Eve Gentry během jedné konference. Uvedla, že jej Joseph Hubertus Pilates zamýšlel pro všechny, kdo nemají možnost cvičit na Pilates strojích, kdo cvičí doma a třeba také pro ty, co tráví mnoho času na cestách. Sama Lolita San Miguel říká, že vždy vybírá hotelový pokoj tak, aby měla dostatek prostoru i pro cvičení. Ve svém věku 80 let vypadá skvěle a taky právě proto, že denně cvičí Pilates. Ať už doma, nebo na cestách.

Pilates a základní pohyby páteře

Základní sestava pro cvičení Pilates na podložce zahrnuje 34 cviků, které jako ve všech případech Pilates zohledňuje základní pohyby páteře. Odborně se nazývají jako flexe (ohyb páteře vpřed), extenze (záklon), rotace (otáčení) a laterální flexe (boční úklon) a pozice rovné (stabilní) páteře. Ti, co znají Pilates cviky, je flexe páteře prováděna například při cviku „Single Leg Stretch“, extenze při „Swan Dive“, rotace při „Spine Twist“ a poslední boční úklon je prováděn při cviku „Side Bend“. Pozice rovné páteř se udržuje v průběhu několika cviků ze „Side Series“. Některé cviky navíc kombinují více pohybů páteře najednou. Názorným příkladem je cvik „Saw“. Jak jste si možná již všimli, tak zde uvádím originální anglické názvy cviků. V Pilates se názvy cviků běžně nepřekládají, což má velkou výhodu, že se „Pilates řečí“ domluvíte na celém světě.

Lolita San Miguel při provádění cviku „Single Leg Stretch“

Modifikace originálních cviků

V dnešní době je však cviků pro Pilates na podložce mnohem víc. Počet se nedá přesně odhadnout, ale uvádí se, že celkově metoda zahrnuje (včetně cvičení na Pilates strojích) okolo 500 cviků. K rozšíření základních 34 cviků na podložce, které představují finální verzi jejich provedení, přispěla partnerka J. H. Pilatese, Clara Pilates. Ta pro klienty vymýšlela různé zjednodušené modifikace cviků, které více zohledňovaly potřeby daného člověka. Tím se zmírnilo klientovo počáteční „trápení“. J. H. Pilates prý modifikace neuznával a tvrdil, že se dá ke každé finální verzi cviku časem procvičit.

7 dní ZDARMA v ženském fitness Contours

Pilates principy a technika

Pilates cvik „Shoulder Bridge“Možná si řeknete, jak procvičit? Vždyť jde přece jen o cvik. Jenže v tomto je duch metody Pilates. Během cvičení se dbá na dodržování 6 základních principů. Ty však nedefinoval sám tvůrce metody, ale až jeho následovníci. Pravidly jsou vycentrování, koncentrace, kontrola, preciznost, plynulost a dech. V okamžiku, kdy dosáhnete během každého momentu cvičení Pilates souhry všech uvedených principů, ovládáte skvěle své tělo a techniku Pilates. Na pohled to pak vypadá, že plynule a velmi jednoduše přecházíte ze cviku do cviku a není na Vás vidět ani známka úsilí. To však vyžaduje roky tvrdé práce, která však přináší ovoce v podobě naprosto pohyblivého a velmi silného a pružného těla. Z tohoto důvodu je považováno Pilates na podložce za nejnáročnější verzi cvičení. Zde jste totiž odkázáni pouze na sebe. Nicméně se během cvičení učíte správně zapojovat svaly a například správně posilovat svaly břišní. Zejména v dnešní době jde o velmi cennou radu. Velká spousta lidí provádí cviky na břicho, ale v mnoha případech špatně a nefunkčně. Podotknu zde, že „břišní pekáč“ není známkou funkčně posílených břišních svalů.

Co přináší Pilates cvičení prakticky

Pro běžného člověka, který touží po funkčním a pohyblivém těle naprosto stačí, když si tak třikrát za týden zacvičí pod kvalitní vedením instruktora a můžete mi věřit, že za tři až čtyři měsíce se Vám změní tělo. Budete vyšší, štíhlejší, protaženější, budete se cítit, jako nikdy předtím a také si vybudujete ohromnou fyzickou sílu a kontrolu nad vlastním tělem. Co to přináší v praxi? Odpadnou Vám zbytečné bolesti zad, krku a šíje. Přestanou Vás bolest kolena, otékat nohy, zpevníte si hýždě a břicho. Posílíte si souměrně celou horní a dolní polovinu těla. V běžném životě se budete moci pohybovat bez bolesti a omezení. To znamená, že bez problému vyjde jakékoliv schody, opět vyběhnete kopec, v případě starších lidí vás přestane děsit výstup a sestup schodu v MHD. Udržíte rovnováhu na kluzkém chodníku. Pokud se věnujete profesionálně sportu, tak se zlepší vás výkon. Více si budete uvědomovat své tělo, a tím budou vaše pohyby kontrolovanější a koordinovanější. Dále se zvětší rozsah Vašich pohybů, například rotace páteře při golfovém švihu atd. A navíc výrazně snížíte riziko zranění. Správným důrazem na dech během cvičení se navíc zlepšuje také způsob vašeho dýchání, zvyšujete si kapacita plic, zlepšuje se „práce“ Vašeho srdce, lépe se okysličují svaly, čímž máte delší výdrž a výkonnost.

Pilates provedení bočního vzporu

Pilates umožňuje kvalitní život

V tom je všem právě kouzlo a jedinečnost Pilates. Vy cvičíte, děláte opravdu něco prospěšného pro sebe a následně se Vám to promítá do běžného života. Proto dokonce někteří odborníci označují Pilates spíše jako životní filozofii. Jsou to právě ti, které pravidelné provádění Pilates vrátilo po úraze či vážné nemoci zpět do života. Uvedu zde jeden krásný příklad. Již zmiňovaná Eve Gentry byla během svého života také slavnou tanečnicí. Během své taneční kariéry začala s cvičením Pilates, tehdy se metoda nazývala Kontrologie. Nicméně ji postihla nepříjemná nemoc – rakovina prsu. Musela podstoupit operaci, během které ji byla odebrána velká část svalů horní poloviny těla. Pro Vaši představu zde uvedu, že po této operaci máte vůbec problém zvednout paži. Eve Gentry si myslela, že se k tanci už nikdy nevrátí. Pan Pilates ji však přislíbil pomoc, vymyslel pro ní Pilates stroj „Ped-O-Pull“ a díky dalším Pilates strojům, cvikům a jeho vedení se opět Eve Gentry vrátila do hry a světa vrcholového tance. V té době její lékaři nevěřili vlastním očím a považovali to za zázrak. A právě pro jednu z tanečnic to právě zázrak byl a díky němu mohla opět žít, jak snila. Lidí s podobným příběhem je však mnohem víc.

Pro Váš případný zájem, zde uvádím odkaz na velmi zajímavé video o projektu „Heroes in Motion®“:

Závěrečné shrnutí

Pilates je jedinečné tím, že opravdu zohledňuje přirozené pohyby těla. Nedochází ke zbytečnému přetěžování těla. Dbá na nutné, ale přitom funkční posilování svalů těla při jejich současném protahování. Tím vším se mění držení a postavení celého těla, od chodidel až po hlavu. A jak je ze článku zřejmě, tak je metoda vhodná naprosto pro všechny a nezná hranic. Jediný, kdo ji dává hranice, je vaše vědomí, že se Vám nechce cvičit, že to nezvládnete, že to není pro vás a dále také zkušenosti a vzdělání Pilates instruktora. Pokud Vás tedy cvičení Pilates láká, tak je třeba pro Vás její provedení na podložce ideálním startem. V případě, že toužíte ještě po něčem jiném, tak si počkejte na vydání třetí článku, kde se dočtete o unikátnosti Pilates strojů.

Ing. Petr Šálek, Ph.D.

Pilates se věnuji od roku 2010, kdy jsou toužil poznat výhody cvičení. Musel jsem projít několik míst, než jsem natrefil na Pilates Academy pod vedením paní Sabongui – matky Pilates v Čechách. Ihned jsem cvičení propadnul. Poté následoval první několika měsíční instruktorský kurz, čímž započalo mé hlubší poznávání podstaty Pilates. Během kurzu jsem se potkal a začal spolupracovat s další výbornou instruktorkou a majitelkou Pilates centra, Kateřinou Vaňkovou. Té vdečím zejména za úžasné základy pro práci s Pilates stroji.

V roce 2012 jsem nastoupil do celosvětově nejprestižnější vzdělávacího Pilates programu pod vedením současné největší osobnosti ze světa Pilates, paní Lolity San Miguel, které probíhalo dva roky. V rámci programu jsem také působil jako překladatel a asistent paní San Miguel. Cvičení se věnuji pět let a jednoznačně mohu potvrdit, že jde o opravdu úžasnou cvičební metodu, která vede až k zázračným výsledkům a všem ji vřele doporučuji.

Štítky:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>