Jezte si podle svého, ale zdravě(ji)!

Nemusíte si odříkávat vaše oblíbená jídla, klidně si je dopřejte. Ale přemýšleli jste někdy o tom, že některé ingredience můžete nahradit něčím jiným? Např. bílou mouku za celozrnnou, stolní olej za olivový, tučné maso za libové…atp. Všechno jde udělat jinak a zdravěji, jen se to musíte naučit. Vždycky je lepší, připravit si jídlo sám, než si koupit již hotové v obchodě. Víte, co si do něj dáte, máte ho čerstvé a zbytečně si nezatěžujete organismus nejrůznějšími přísadami navíc.

Jestliže máte v plánu hřešit, tak můžete, ale pokud možno ráno, kdy váš metabolismus spaluje rychleji než večer. Dopřejte si vydatnou snídani, která bude
vaším nejbohatším jídlem z celého dne.

ParfaitPotrpíte-li si na sladkém, ale nemáte rádi ovesné kašičky nebo vločky s mlékem, zkuste třeba ovocný dezert Parfait, do kterého si můžete namíchat cokoliv.
Do vysoké sklenice plníme müsli, cereálie, vaše oblíbené ovoce, oříšky a semínka. Každou vrstvu zalijeme bílým jogurtem a necháme vychladnout. Když si tuhle dobrotu připravíte den předem, budete se na snídani těšit.

Upřednostňujete-li raději slanou verzi, usmažte si nasucho dvě volská oka (pokud nemáte pánev s nepřilnavým povrchem, přidejte kapku olivového oleje), k
tomu si dejte celozrnné pečivo a nakrájené rajče. Tohle jídlo je podle mě ideální, protože vás zasytí na delší dobu, což je přesně to, co potřebujete. Při výběru pečiva se však nenechte
oklamat, každé tmavé pečivo není vždy celozrnné. Musí být uvedeno na etiketě, že se jedná o celozrnné pečivo, ostatní jsou většinou jen obarvené náhražky.

7 dní ZDARMA v ženském fitness Contours

Oběd

K obědu si dejte něco s masem, k tomu menší přílohu a hlavně zeleninu. Pokud nemáte rádi maso, můžete ho nahradit vejci/luštěninami. Ochucujte
kořením bez glutamátů a používejte čerstvé bylinky. Omáčky zahušťujte celozrnnou moukou a guláš rozmixovanou kořenovou zeleninou. Knedlíky si udělejte
domácí nebo je nahraďte celozrnnými těstovinami. Ze smažených jídel si udělejte nesmažené – hranolky z brambor upečte v troubě lehce zakápnuté olivovým olejem (výborné jsou i celerové hranolky) a před podáváním z nich ještě nechte odsát zbylý olej
v papírovém ubrousku.

Karbanátky také pečte na pečícím papíru, ani je nemusíte vůbec olejovat, mleté maso samo pustí šťávu a upeče se do křupava. Řízky se dají obalit v
rozdrcených kukuřičných lupíncích a upéct na plechu. Smažený sýr (nejlépe 30% eidam) nechte jen rozpéct na keramické pánvi. Udělejte si kečup z uvařených a rozmixovaných rajčat. Na bramborový salát použijte neochucené pomazánkové máslo smíchané s bílým jogurtem. Není to tak těžké a také to chutná dobře.

Odpoledne můžete opět libovolně kombinovat neochucené mléčné výrobky s ovocem nebo zeleninou, nepraženými ořechy, celozrnným pečivem, kvalitní šunkou nebo
plátkovým sýrem. Záleží na vás, co máte rádi. Hlavně aby to bylo pro vás chutné a zároveň co nejzdravější. I péct se dá zdravěji. Vyzkoušejte recept na domácí ovesné sušenky. Hrnek
ovesných vloček nebo sypaného müsli smícháme s rozmačkaným banánem a strouhaným jablkem, nadrobno nasekáme kousek hořké čokolády a přidáme dvě lžičky medu.
Vše smícháme a tvarujeme placičky, které pečeme na pečícím papíře dozlatova.

Domácí ovesné sušenky

Večeře

Na noc je potřeba do těla dostat co nejvíc bílkovin, takže mou nejoblíbenější večeří se stal čerstvý sýr Cottage s celozrnným pečivem a zeleninou
(ředkvičky, cherry rajčata, červená kápie). Cottage je dobrý i s přírodním filetem a mraženou zeleninou, ale komu nechutná, ten si ho může dochutit nebo použít obyčejný tvaroh, ze kterého si můžete udělat například česnekovou (tvaroh, česnek, sůl) nebo finskou (tvaroh, niva, jarní cibulka) pomazánku. Nebo si udělejte salát s dresingem z bílého jogurtu a drceného česneku a k tomu celozrnné pečivo. Dobrým zdrojem bílkovin je i burákové máslo, bílky a banány.

Oslavy a svátky neznamenají obžerství, proto se ani o Vánocích nemusíte přecpávat k prasknutí. Dejte si bez výčitek vše, na co máte chuť, ale všeho s
mírou, ať vám není špatně.

Po Novém roce pro vás připravíme další články, tak šťastné a veselé Vánoce.

Lucie Jirásková

Kosmetička/vizážistka, milovnice domácího cvičení a zdravého životního stylu, fotomodelka a spisovatelka.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>